news
works
archive
texts
contact




#tropical modernism

VERONIKA KELLNDORFER

casa de vidro

Veronika Kellndorfer
CINEMATIC FRAMING

The Lina Bo Bardi Institute invites to the public ceremony for the opening of the exhibition Cinematic Framing
curated by Tereza de Arruda

September 19 – december 14, 2015
11am to 2pm, followed by a talk
with the artist, the curator and the directors of the Lina Bo and PM Bardi Institute, Anna Carboncini and Renato Anelli

Casa de Vidro | Rua General Almério de Moura, 200 | Morumbi, São Paulo / SP, Brasil

Real space and image space are interrelated, Kellndorfer’s photograph Tree House shows the pattern of the building burnt as a silk-screen print in glass. This scenario is flanked by two sculptures - dichroitic glasses and a silk-screen print in glass - generating flickerings of light, complementary colors, reflections and shadows. “Lichtbilder” are evoked according to the movements of the viewer and the alterations of the natural light focusing on the cinematic aspect, the dialectics of filmic sequences and the distilled frame.

external link                                                                                                                                            project information

linie

wise

Gemeinsame Vortragsreihe - BAU|KUNST und spannweiten
Hochschule für Bildende Künste Dresden, Sächsische Akademie der Künste, Technische Universität Dresden

AB-BILDEN
Auf den ersten Blick ist Architektur keine abbildende Kunst – ihre Werke sind keine „Doppelgänger bekannter Wesen“. Dennoch kann sie sich weder von den aus ihrer Zweckgebundenheit resultierenden Sachzwängen noch von den gesellschaftlichen Rahmenbedingungen oder von Vorbildern unterschiedlichster Art vollständig befreien. Das lange Zeit so populäre und oft missverstandene Diktum „form follows function“ sah Architektur gar als das direkte Abbild funktionaler Erfordernisse. Ist Architektur also doch Ab-Bild, zwar nicht einer äußeren Realität, aber Ausdruck ihres Gebrauchs und der inneren Bilder, aus denen wir als Entwerfer schöpfen? Im Rahmen der Vortragsreihe sind Vertreter aus Architektur, Bildender Kunst und Philosophie eingeladen, Ihre Positionen und Arbeitsweisen zu diesem Thema zu erörtern.

Konzept und Leitung:
Prof. Olaf Lauströer, Professur für Architektur und Raumgestaltung, HfBK Dresden / Theorie und Geschichte
Prof. Ivan Reimann, Professur für Gebäudelehre und Entwerfen, Fakultät Architektur / TU Dresden
Prof. Thomas Will, Professur für Denkmalpflege und Entwerfen, Fakultät Architektur / TU Dresden

MITTWOCH, 28.10.2015, 19 Uhr
Hochschule für Bildende Künste, Güntzstraße 34, Großer Hörsaal im 2. OG  

external link

linie

MASP Talk Veronika Kellndorfer

Veronika Kellndorfer
MODERNISMO TROPICAL

artist talk with Veronika Kellndorfer, Tereza de Arruda and Luiza Proença
September 18. 2015, at 7:30 pm
Museo de Arte de São Paulo, MASP Av. Paulista 1578, São Paulo SP

external link

linie

i look at the Window

I LOOK AT THE WINDOW
Das Fenster in der zeitgenössischen Photographie

Thomas Florschuetz | Sabine Hornig | Veronika Kellndorfer I Andreas Koch
Ute Lindner | Loredana Nemes | Sinta Werner | Norbert Wiesneth

Eröffnung der Ausstellung im Projektraum, PhotoWerkBerlin
Dienstag 01. September 2015 19 Uhr

25. Oktober 2015 | 12 Uhr
Werksgespräch mit den Künstlern und Finissage

Kommunale Galerie Berlin
Hohenzollerndamm 176, 10713 Berlin

Die erste noch erhaltene Photographie ist ein Blick aus dem Studio von Nicéphore Niépce. Seitdem ist die Wechselwirkung des Fensterrahmens und der Bildbegrenzung ein Thema, das Künstler auf unterschiedlichste Weise immer wieder neu formulieren. Dabei ist der Blick nach Außen oft ein Blick in unser Innenleben. Die Ausstellung zeigt photographische Positionen international agierender Künstler zum Thema Fenster. Das kann ein Blick aus dem Fenster oder auf ein Fenster oder in ein Fenster hinein sein. Immer verbunden mit der Diskrepanz, dass hier dem Blick eine erobernde Freiheit gewährt wird, die dem Körper versagt bleibt.

external link
linie


room in roomROOM IN ROOM

 

Veronika Kellndorfer / Carsten Krohn / Jan Bitter
Kirstin Rogge / Nina Fischer & Maroan el Sani
Philipp Schaerer / Susanne Schuricht
Hiroshi Sugimoto / Sinta Werner / Axel Hütte

Opening Fri July 17, 6.30 pm
July 17 – September 20
Grüntuch Ernst Lab, Auguststraße 11–13, 10117 Berlin

The exhibition room in room brings together positions from photography, architecture and installation in a negotiation of the view into, onto and through space. Here, space is explored as a variable perceptual factor, as an architectural marker, as a bodily experience, in all of its geometric flexibility.

The viewer’s uncertainty as to where the space of the artwork ends and where the exhibition space begins makes his/her own positioning an irritating and reflexively confusing undertaking. The localization of the subject becomes a key moment of the spatial experience.

In order to discuss the subject of the exhibition, there also will be theoretical talks and panels with Karsten Schubert (architect and author) and Stephan Günzel (cultural scientist), Marc Glöde (art historian, author and curator) and Ludwig Seyfarth (art historian author and curator)

Initiated by Susanne Schuricht and Karsten Schubert

external link

linie

Berlin - Los Angeles

BERLIN – LOS ANGELES: SEEING AS PROCESS

Artists’ Talk with Veronika Kellndorfer and Steve Rowell
Introduction & Moderation: Drew Hammond
A cooperation with the Senate Chancellery Berlin as part of the City Partnership Berlin—Los Angeles

Monday | June 22, 2015  |  7:00 PM
Deutsche Bank KunstHalle | Unter den Linden 13/15 | 10117 Berlin

Veronika Kellndorfer is a Berlin-based artist who frequently works in Los Angeles; Steven Rowell is a Los Angeles-based artist who has lived and worked in Berlin and who returned to Berlin as Villa Aurora fellow at the Center for Art and Urbanistics (ZK/U) in 2015. Kellndorfer often integrates formal and conceptual aspects of a work by means of her emphasis on semi-transparent and semi-reflective layers inherent in her subjects—a strategy that simultaneously achieves and symbolizes this integration. Rowell’s research-based projects invariably generate tensions between their themes and the formal aspects of their revelation, an attribute that both reinforces their expressive affects, and invests them with aesthetic criteria that transcend conventional research or documentary.

external link

linie

newer entries         older entries →


linie