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#tropical modernism

 

 

   

VERONIKA KELLNDORFER

arch +

WAND AN WAND AN WAND, studio im HOCHHAUS

In der Ausstellung “Wand an Wand an Wand“ beschäftigen sich die Künstlerinnen Heike Baranowsky, Veronika Kellndorfer und Mirjam Thomann mit der Ausstellungssituation im Studio im Hochhaus, das sich in den ehemaligen Geschäftsräumen der Volkssolidarität befindet. Die historischen, architektonischen und soziopolitischen Besonderheiten des Ortes, einer ebenerdigen Ladengalerie inmitten eines in den späten 1980er Jahren errichteten Hochhauskomplexes, in dem bis heute 50 000 Menschen wohnen, sind Ausgangspunkt für die in der Ausstellung gezeigten Arbeiten, die durch einen gemeinsam vorgenommenen räumlichen Eingriff mit dem Ort verbunden und in Beziehung zueinander gesetzt werden.

studio im HOCHHAUS, Zingster Straße 25, 13051 Berlin
1. September – 11. November 2020 

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arch +

SCREENS AND SIEVES – Artist Talk
Veronika Kellndorfer und Nina Wiedemeyer im Gespräch mit Anh-Linh Ngo


In ihrer aktuellen Ausstellung konfrontiert die Berliner Künstlerin Veronika Kellndorfer zwei Bauten Mies van der Rohes miteinander: Das Haus Lemke am Obersee, in dem die Ausstellung stattfindet, und die Neue Nationalgalerie am Kulturforum in Form großformatiger Siebdrucke. Diese Konfrontation macht einmal mehr deutlich, wie stark die moderne Architektur als Medium und als mediale Konstruktion gedacht ist. Ein Gespräch im Garten des Mies van der Rohe Hauses mit Veronika Kellndorfer und der Kuratorin Nina Wiedemeyer, moderiert von Anh-Linh Ngo.

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MIES VAN DER ROHE HAUS, Oberseestrasse 60, 13053 Berlin

11. August 2020, 18 Uhr 

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getty museum

SCREENS AND SIEVES Veronika Kellndorfer im Mies van der Rohe Haus

Die Ausstellung bringt das europäische und amerikanische Werk Ludwig Mies van der Rohes in einen Dialog, es werden großformatige Ansichten der Neuen Nationalgalerie mit der Architektur des Landhauses Lemke verknüpft. Auf Einladung von Joachim Jäger fotografierte Veronika Kellndorfer die leere Halle der Neuen Nationalgalerie kurz nach ihrer Schließung im Jahr 2015. Es entstanden Aufnahmen, die bereits jetzt historische Dimension haben, denn sie zeigen die Neue Nationalgalerie in einer Art archäologischen Zwischenzustand, der so nie wieder zu sehen sein wird.

Kellndorfers Fotografien sind als Siebdruck auf Glas gefertigt. Im Ausstellungskontext machen bedruckte Gläser und für den Prozess der Fertigung verwendete Siebe – textiles Gewebe, gespannt auf riesige Alu-Rahmen – das vielschichtige Verfahren sichtbar und eröffnen Ambivalenzen von Spiegelung, Transparenz und Durchdringung.

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MIES VAN DER ROHE HAUS, Oberseestrasse 60, 13053 Berlin

07.06. – 20.12.2020 

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getty museum

UNSEEN: 35 YEARS OF COLLECTING PHOTOGRAPHS, The Getty Museum

Veronika Kellndorfer's work Succulent Screen, will be featured in the J. Paul Getty’s Department of Photographs’ upcoming exhibition Unseen: 35 Years of Collecting Photographs.

The exhibition holds a particularly significant place in the department’s history. Since its founding thirty-five years ago, the collection of photographs has inspired more than 160 exhibitions at the Getty. Though these shows have illuminated the vast mosaic of the holdings, only a small percentage of the collection has ever been placed on public display. With Unseen, the entire curatorial team has collaborated on unearthing an array of treasures, none of which has been exhibited here before. It's a wonderful opportunity to show Succulent Screen, which entered the collection in 2018, it will be displayed in a gallery devoted to new acquisitions.

The J. Paul Getty Museum, 1200 Getty Center Drive, Los Angeles

December 17, 2019 – March 8, 2020

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original bauhaus 2019

ORIGINAL BAUHAUS – Artist Talk
Veronika Kellndorfer im Gespräch mit Nina Wiedemeyer und Ursula Müller


Für "original bauhaus" hat Veronika Kellndorfer den Barcelona-Pavillons von Mies van der Rohe in Glas gebrannt. Die Arbeit verweist auf eine doppelte Rekonstruktion – den Wiederaufbau des 1929 für die Weltausstellung errichteten, dann abgetragenen und in den 1980er-Jahren rekonstruierten Pavillons sowie ihre eigene künstlerische Darstellung. „Reconstructing Modernism, shortly after dawn“ kreist um das Verhältnis von Geschlossenheit und Transparenz, um das Phänomen und seine Reflektion. Kellndorfer setzt an der Schnittstelle zwischen Architektur und Bild an und untersucht die Übersetzbarkeit der einen Form in die andere. Im Künstlerinnengespräch mit den Kuratorinnen Nina Wiedemeyer und Ursula Müller spricht Veronika Kellndorfer über ihre Arbeit und die spezifische Faszination von Mies‘ Pavillon.

Berlinischen Galerie, Alte Jakobstraße 124-128

Freitag, 6. Dezember 2019 – 16:00 Uh

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Curitiban2019

VERONIKA KELLNDORFER PARTICIPATES IN THE
14th CURITIBA INTERNATIONAL BIENNIAL OF CONTEMPORARY ART


Veronika Kellndorfer continues her investigations on architecture as real space and as fiction, presenting "The Sources of Light in a Dark Space", a site specific installation at MON, Museu Oscar Niemeyer in Curitiba. Slide projectors, artificial lighting together with the enlarged curtain of Lina Bo Bardis Casa de Vidro evoke a mysterious space formed of colored shadows and reflections.

"The concept of border does not only belong to territory or geography anymore. It has been conceptually expanded and is now part of a bigger universe, one made of broader questions and, overall, more transversal ones. There is already a plural imagination that touches aspects of understood natures." Tereza de Arruda, Curator

Exhibition duration: September 23, 2019 - March 1, 2020

Museu Oscar Niemeyer. Governo do Estado do Paraná. Curitiba 

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Bauhaus

ORIGINAL BAUHAUS - THE CENTENARY EXHIBITION

Reconstructing Modernism, shortly after dawnVeronika Kellndorfer's new work transfers the Barcelona Pavilion into the glass, screen printing in the dimension of architecture.

The Bauhaus existed for only 14 years in Germany, but for 100 years its ideas have now been passed on and its products relaunched, imitated and further developed. Marking the centenary of the Bauhaus’s founding, the Bauhaus-Archives exhibition at the Berlinische Galerie is presenting famous, familiar and forgotten Bauhaus originals and recounting the history behind the objects. Around 1,000 exhibits will be on display: art and design from the Bauhaus-Archives collection, exceptional loans from international collections and artistic positions rethinking the Bauhaus legacy.

September 6, 2019 – January 27, 2020 

Berlinische Galerie, Landesmuseum für Moderne Kunst, Fotografie und Architektur 

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art institute chicago

ART INSTITUTE OF CHICAGO AND THE J. PAUL GETTY ACQUIRE WORKS BY VERONIKA KELLNDORFER

In May 2019 the works National Gallery, Shortly Before Renovation and Succulent Screen have been acquired by the Art Institute of Chicago and The J. Paul Getty Museum, respectively.

The work reflects the empty National Gallery during the process of restoration focusing on its raw materiality; the original steel, glass, and stone coexist with the new materials staged for installation along with the dust and dirt of the construction site.

National Gallery, Shortly Before Renovation, 2017, 230 x 380 cm, transparent silkscreen print on glass

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web stilted house

FICTION AND FABRICATION. PHOTOGRAPHY OF ARCHITECTURE AFTER THE DIGITAL TURN

Fiction and Fabrication gathers nearly 50 artists who build and manipulate images of architectural objects and spaces. Marking 30 years since Photoshop was invented, and digital tools invaded photographic production, this exhibition focuses on the imagery of architecture as a central theme to an expanded practice of photography in contemporary art. At a time when digital tools preside over the making of architectural images for media consumption, fictions stemming from the art world appear here as a critical alternative that questions and expands the concept of architecture.

Participant artists: Aglaia Konrad, André Cepeda, Andreas Gursky, Anja Niemi, Antoni Muntadas, Bas Princen, Beate Gütschow, Carlos Garaicoa, Celine Condorelli, David Claerbout, Dionisio Gonzalez, Doug Aitken, Edgar Martins, Erwin Olaf, Evandro Soares, Filip Dujardin, Gerold Tagwerker, Gregory Crewdson, Hanna Starkey, Hans Op de Beeck, Inês Lombardi, Isabel Brison, James Casabere, James Welling, Jeff Wall, Jonathan Lewis, Lucia Koch, Mafalda Marques Correia, Martha Rossler, Mónica de Miranda, Nick Relph, Nicolas Grospierre, Olivier Ratsi, Olivier Boberg, Patrick Hamilton, Pedro Tudela, Philip Schaerer, Rita Sobral Campos, Rodrigo Oliveira, Roland Fisher, Sabine Hornig, Tatiana Macedo, Teresa Braula Reis, Thomas Demand, Thomas Ruff, Veronika Kellndorfer and Wolfgang Tillmans.


March 20 – August 19, 2019


MAAT, Museu Arte, Arquitectura e Tecnologia | Avenida Brasilia | Central Tejo | Belem Lisboa

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elmhurst

Mies’s McCormick House Revealed: New Views

A three-part exhibition curated by Barry Bergdoll and Renato Anelli. New Views will provide background, context, and visibility to the McCormick House and serve as an introduction when the McCormick House facade is revealed for the first time in over twenty years. New Views will display photographs by contemporary artists responding to reflections and transparency on the iconic glass walls designed by Mies, including works by: 

Scott Fortino, Veronika Kellndorfer, Luisa Lambri and Iñigo Manglano-Ovalle

June 10 – August 26, 2018

Elmhurst Art Museum | 150 Cottage Hill Ave. | Elmhurst, Illinois 60126

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arco 2018

Veronika Kellndorfer participates at Christopher Grimes Gallery: 

ARCOlisboa 2018
Cordoaria Nacional 
Avenida da Índia s/n 1300-342

Lisbon, Portugal

Dates and Opening Hours
Opening day: May 16 from 6 pm
Opening hours: May 17 - 20, 2pm - 9pm

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