This body of work stems from Veronika Kellndorfer's 2015 solo exhibition at the Casa de Vidro in São Paulo, home of celebrated Italian-born Brazilian architect Lina Bo Bardi. During this time Kellndorfer also engaged with the architecture of Oscar Niemeyer and gardens of Roberto Burle Marx, finding their approach to Brazilian Modernism nascent to a new scope of reference.

For Tropical Modernism Lina Bo Bardi, Kellndorfer continues working in the process she developed in the early 1990s of silk-screening photographic images to highly reflective glass panels, fusing image to form. In the main gallery, Kellndorfer will show works pairing details of Bo Bardi’s iconic SESC Pompéia in São Paulo with an individual plant species found in the Royal Botanic Garden in Rio de Janeiro, Brazil. Like Bo Bardi, whose architecture explored reciprocity between the human and the built, Kellndorfer examines the dialog between the playfully Brutalist and culturally dynamic SESC Pompéia and the global selection of various plant species flourishing in Brazil. In the center of the space she transfers the atrium of Casa de Vidro into a highly reflective folding screen, a paravent.

The South gallery will feature works referencing Bo Bardi’s architectural treasure: Tree House, Casa de Vidro as well as two sculptures Casa de Vidro, Quadrado and Casa de Vidro, Triângulo. Dichroitic glass, and in the center a small vitreous silk-screen – generating Lichtspiele, complementary colors, reflections and shadows. A permanent change of light, according to the movements of the viewer. Works with a performative character, dealing with the dialectics of filmic sequences and the distilled frame.

 


Dieser Werkkomplex ist eine Weiterentwicklung der Einzelausstellung, die Veronika Kellndorfer 2015 in der Casa de Vidro, dem Wohnhaus der in Italien geborenen brasilianischen Architektin Lina Bo Bardi, in São Paulo hatte. Während dieser Zeit beschäftigte sich Kellndorfer auch mit der Architektur von Oscar Niemeyer und den Gärten von Roberto Burle Marx, sie entdeckte, die brasilianische Moderne als neuen Referenzrahmen. Für Tropical Modernism: Lina Bo Bardi, erweitert Kellndorfer den Prozess, den sie Anfang der neunziger Jahre entwickelt hat: fotografische Siebdruckbilder auf reflektierende Glasscheiben zu drucken – Bild und Form zu verschmelzen.

In der Hauptgalerie zeigt Kellndorfer Arbeiten, die Aufnahmen von Bo Bardis legendärem SESC Pompéia in São Paulo mit Pflanzenarten kombinieren, die sie zum größten Teil im Botanischen Garten in Rio de Janeiro gefunden hat. Wie Bo Bardi, deren Architektur die Gegenseitigkeit zwischen Mensch und Gebautem untersuchte, untersucht Kellndorfer den Dialog zwischen dem spielerisch brutalistischen SESC Pompéia und der Auswahl verschiedener Pflanzenarten, die in Brasilien gedeihen, die Analogie von Pflanze und Architektur. Im Zentrum des Raumes positioniert sie einen hochreflektierenden Paravent, die Verwandlung des Atriums der Casa de Vidro in einen gläsernen Raumteiler.

In der Südgalerie verweist die ikonische Arbeit “Tree House, Casa de Vidro“ auf Bo Bardis architektonischen Schatz. Flankiert wird diese von zwei Skulpturen, auch hier ist das Material, wie bei der großen Skulptur, dichroitisches Glas, kombiniert mit Siebdrucken. Lichtspiele, Komplementärfarben, Reflexionen und Schatten, die Skulpturen erzeugen je nach den Bewegungen des Betrachters und des Lichts filmische Sensationen – die Dialektik cinematographischer Abläufe und dem destillierten Einzelbild.

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Tropical Modernism: Lina Bo Bardi, Christopher Grimes Gallery, 2016

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VERONIKA KELLNDORFER