The exhibition SCREENS AND SIEVES opens a dialogue between the European and American works of Ludwig Mies van der Rohe by bringing together large-format views of the Neue Nationalgalerie with the architecture of the Landhaus Lemke. At the invitation of Joachim Jäger, Veronika Kellndorfer photographed the empty hall of the Neue Nationalgalerie shortly after it closed for refurbishment in 2015. The resulting images are already imbued with a historical dimension, as they show the Neue Nationalgalerie in a kind of archaeological interim that will never be seen again. Some of these works are now being shown in Berlin for the first time as an overture and reference to the reopening of the Neue Nationalgalerie, which is scheduled for December 2020.

 

The photographs are treated as space-related formats, scaled to architectural dimensions and printed onto glass using silkscreens. By showing the printed glass panes and the screens used to produce them (textile fabrics stretched over large aluminum frames), the exhibition makes the multi-layered production process visible and opens a vista onto ambiguities centered on reflection, transparency and permeation. The National Gallery series was created in 2017 for the Chicago Architecture Biennale and was shown in 2018 in the city’s Elmhurst Art Museum as part of an exhibition curated by Berry Bergdoll.

Die Ausstellung Screens and Sievebringt das europäische und amerikanische Werk Ludwig Mies van der Rohes in einen Dialog. Großformatige Ansichten der Neuen Nationalgalerie werden mit der Architektur des Landhaus Lemke verknüpft. Auf Einladung von Joachim Jäger fotografiert Veronika Kellndorfer die leere Halle der Neuen Nationalgalerie kurz nach ihrer Schließung im Jahr 2015. Es entstanden Aufnahmen, die bereits jetzt historische Dimension haben, denn sie zeigen die Neue Nationalgalerie in einer Art archäologischen Zwischenzustand, der so nie wieder zu sehen sein wird.

 Einige dieser Arbeiten werden zum ersten Mal in Berlin ausgestellt, als Ouvertüre und Referenz zur Wiedereröffnung der Neuen Nationalgalerie, die für Dezember 2020 geplant ist.

Kellndorfer skaliert die Fotografien als raumbezogene Formate in die Dimension von Architektur. Die Fotografien sind als Siebdruck auf Glas gefertigt. Im Ausstellungskontext machen bedruckte Gläser und für den Prozess der Fertigung verwendete Siebe – textiles Gewebe, gespannt auf riesige Alu-Rahmen – das vielschichtige Verfahren sichtbar und eröffnen Ambivalenzen von Spiegelung, Transparenz und Durchdringung. Der Nationalgalerie-Zyklus entstand 2017 als Beitrag zur Architekturbiennale in Chicago und war 2018 in einer von Berry Bergdoll kuratierten Schau im Elmhurst Art Museum zu sehen.

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SCREENS AND SIEVES, Mies van der Rohe Haus, Berlin 2020

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VERONIKA KELLNDORFER