Veronika Kellndorfer is featured in the exhibition Roberto Burle Marx: Brazilian Modernist at the Deutsche Bank KunstHalle in Berlin, Germany. Through more than 100 works, the exhibition explores the richness and breadth of Burle Marx's expansive career – his landscape architecture, painting, sculpture, theatre design, textiles, and jewelry – as well as related works by contemporary artists.

Roberto Burle Marx (1909–1994) was one of the most prominent landscape architects of the twentieth century. The son of a German-Jewish father and a Brazilian mother Burle Marx embraced modernism in the early 1930s, as the movement was taking hold in his country among artists and intellectuals. Using abstraction as his guiding principle, and grand sweeps of voluminous local foliage and colorful flora, Burle Marx devised a new form of landscape expression, revolutionizing garden design. Throughout his more than sixty-year career, Burle Marx designed over 2,000 gardens worldwide and discovered close to fifty plant species, while simultaneously creating paintings and objects of exuberant, rare beauty. Many of Burle Marx’s most important and innovative projects are represented in the exhibition by designs, maquettes, drawings, paintings, and photographs. These designs create a dialogue with the contemporary works included in the show. Among the artists represented are Juan Araujo, Paloma Bosquê, Dominique Gonzalez-Foerster, Veronika Kellndorfer, Luisa Lambri, Arto Lindsay, Nick Mauss and Beatriz Milhazes.

For her participation in the exhibition, Veronika Kellndorfer examines Burle Marx’s work as ephemeral monuments of almost forgotten social utopias. Her new piece Tropical Pattern shows how the famous pavement of the Copacabana promenade is taken over by society; at the same time she puts the aesthetics of Brazilian Modernist manifestations in direct relationship with the interior and exterior of the exhibition space. 

Roberto Burle Marx: Brazilian Modernist veranschaulicht mit mehr als 100 Werken die gesamte Bandbreite eines künstlerischen Schaffens, in dem es keine Grenzen zwischen den unterschiedlichen Medien und Disziplinen gibt. Viele seiner Entwürfe und Zeichnungen für Landschafts- und Stadtgestaltungen gleichen abstrakten Kunstwerken und korrespondieren mit zeitgenössischen Werken, die in der Ausstellung gezeigt werden.

Die Arbeiten Burle Marx begreift Veronika Kellndorfer als ephemere Monumente sozialer Utopien. Für die Ausstellung „Roberto Burle Marx, Brazilian Modernist“ hat sie in der Deutschen Bank KunstHalle eines der fünf Meter hohen Fenster zur Straße hin freigelegt und einen semitransparenten, gläsernen Siebdruck eingesetzt, basierend auf einer Fotografie, die sie von Burle Marx Copacabana Pflasterung aus stark erhöhter Perspektive, aufgenommen hat.

Die Avenida Atlântica trifft auf den Berliner Boulevard Unter den Linden. Tropical Pattern zeigt das aus Pflastersteinen geformte Mosaik der Copacabana – macht sichtbar wie sich die Spuren der Zeit und des Alltags: Pflanzkübel, Gartenschläuche und Abwasserdeckel, in die kühnen Schwünge der Pflasterung eingeschrieben haben. 

.

news
works
archive
texts
contact




#tropical modernism

Burle Marx, Tropische Moderne, Kunsthalle Deutsche Bank, Berlin, 2017

back to images

VERONIKA KELLNDORFER